Waar ooit goederenwagons werden gerepareerd, ontstaat de komende jaren een levendig nieuw stadsdeel. Kanvast transformeert de Rijtuigenloods en haar omgeving tot een hybride gebied waar wonen, werken en ontmoeten hand in hand gaan.
De Rijtuigenloods ligt op de Wagenwerkplaats: een terrein met een rijke spoorhistorie. Begin 20e eeuw opende hier een van de grootste werkplaatsen van de Nederlandse Spoorwegen, ontworpen door architect D.A.N. Margadant. Op het hoogtepunt werkten er zo’n 750 spoorarbeiders. Inmiddels zijn die tijden vervlogen, maar de loods met zijn karakteristiek sheddak en boogramen bleef gelukkig bewaard.
De Rijtuigenloods is nu nog in gebruik als evenementenlocatie. Kanvast transformeert het rijksmonument tot een hybride plek voor events, horeca en short stay. Rondom het gebouw verrijzen zo’n 200 woningen, een congresgebouw van 2.500 m², drie ondersteunende paviljoens en 250 parkeerplaatsen in een mobiliteitshub. Het ontwerp is van WDJArchitecten.
In verbinding met het terrein
De nieuwbouw rond de loods sluit aan op de oorspronkelijke, lineaire opzet van het terrein. Zo krijgt de monumentale loods straks gezelschap van woonblokken die qua ritme en schaal doen denken aan rijdende wagons. De koppen van de loods blijven zichtbaar vanuit de openbare ruimtes en de groene scheg in het gebied.
Het stedenbouwkundig plan is inmiddels vastgesteld. De komende periode staat in het teken van het vergunningstraject. Met dit plan wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de historie van het spoorgebied: van 'Strafkamp Amersfoort' tot bruisend woon- en werkmilieu met een industrieel randje.